Wednesday, August 30, 2006

U-fondet svarer undertegnede i Ny Tid

*Her finner du mitt opprinnelige INNLEGG

*Hvis alt går som det skal kommer mitt svar på trykk i Ny Tid fredag.


WTO og den malawiske bonden

Av Tone Dalen, kommunikasjonssjef i Utviklingsfondet

Etter sammenbruddet i sommerens WTO-forhandlinger, har det vært sagt og skrevet mye om verdenshandel og de fattige, sist av Sindre Tollefsen i Ny Tid (18. august).
I motsetning til Tollefsen er vi i Utviklingsfondet glad for at forhandlingene brøt sammen i sommer. La meg konkretisere hvorfor.


Etter flere år med den såkalte «utviklingsrunden», kan man få inntrykk av at det er WTO som skal sikre mat og utvikling i fattige land. Vi mener rammeverket det ble forhandlet om i Genève, ikke ville ha vært gunstig for et bærekraftig landbruk i utviklingsland. Vår venn, den malawiske bonden, hadde ingenting å hente i Genève.

I Malawi trues store deler av befolkningen av sult, til tross for at størstedelen av befolkningen er bønder. Hver for seg har bøndene praktisk talt ingen kapital til å investere i landbruket, og heller ikke penger til å kjøpe mat på markedet om egen avling svikter. Det samme problemet gjelder i større skala – Malawi har verken kapital til å investere i landsbruket eller kjøpekraft til å kjøpe mat fra utlandet.

Videre har Malawi lite å eksportere. Mer enn 90 prosent av eksportinntektene stammer fra eksport av landbruksprodukter (tobakk, te, sukker). Denne handelen er ikke særlig lønnsom for Malawi, fordi 88 prosent av eksporten er ubearbeidede råvarer, mens bare 12 prosent er foredlet. Det er i sistnevnte kategori fortjenesten ligger.
Malawi kan tjene penger på eksport av landbruksvarer, men det er også viktig å kjenne begrensningene.

Først og fremst trenger Malawi det aller meste av sitt dyrkbare areal til å dekke eget matbehov. I tillegg innebærer investeringer i økt produksjon på individnivå stor risiko for den enkelte. Om en fattig malawisk bonde tar opp lån for kunstgjødsel og gode såfrø, så kan kanskje avlingene bli bedre. Om regnet uteblir, derimot, sitter bonden igjen uten mat og i dyp gjeld. Det er en uforholdsmessig stor risiko for en fattig bonde å ta – uten statlige subsidier. Strategier for vekst i landbruket innebærer dessuten ofte en satsing på monokultur, som medfører nok en økt risiko for de fattigste.

I Malawi, for eksempel, er den sentrale såfrødistribusjonen privatisert og solgt til verdens største såfrøprodusent, Monsanto.
Den amerikanske landbruksgiganten leverer standardisert genetisk materiale. Det betyr at alle avlinger i mils omkrets kan stå i fare for å svikte samtidig. Skjer det, øker markedsprisene dramatisk, og en hel befolkning kan være uten. Eneste løsning er massiv bruk av sprøytemidler, levert av blant andre – overraskelse! – Monsanto. Med et mangfoldig landbruk vil det antakelig være noen avlinger som klarer seg, tross regnmangel eller angrep fra skadedyr.

La oss si at alt klaffer. Vår venn, den malawiske bonden, satser på å dyrke sukker, regnet kommer og sykdommene uteblir. Fordi Malawi er i kategorien «Minst Utviklet Land» (MUL), gir dagens handelsregime fri markedsadgang til blant annet Norge. Når i tillegg produksjonskostnadene for sukker i Malawi er blant verdens laveste, skulle man tro at her var det penger å tjene for både bonden og Malawi. Men det skjer ikke. Og her er vi helt på linje med Tollefsen. I Norge, for eksempel, kjøper vi over 90 prosent prosent av alt sukkeret fra Danmark.

Grunnen er enkel, dog urettferdig: Danmark subsidier sitt eget sukker slik at det kan selges på verdensmarkedet til langt under produksjonspris. Med rettferdige konkurransevilkår ville malawisk sukker kunne bli tilbudt markedet langt billigere enn det danske. Slik er ikke vilkårene – og en endring av disse vilkårene var heller ikke foreslått i Genève.

Ytterligere liberalisering kan derimot gjøre Malawis bønder mer sårbare, ved at middelklassen i større grad begynner å kjøpe importerte varer.
Malawi trenger absolutt hjelp til å utvikle landbruket, og rettferdig handel bør være en del av strategien for fremme økonomisk utvikling i landet. Men mens vi venter på et nytt og rettferdig handelsregime, bør vi heller fokusere på å hjelpe land som Malawi til å investere i et bærekraftig nasjonalt landbruk – hvor matsikkerhet og miljøhensyn blir forent.

Vi mener at for å fremme sosial og økonomisk utvikling innen landbruket i land som Malawi, må småskalaprodusentene hjelpes til å oppnå en større og mer stabil produksjon. Bønder må hjelpes til å ta vare på det biologiske mangfoldet som gjør det mulig å dyrke mat under ulike forhold, og som gjør landbruket mindre sårbart for plantesykdommer, skadedyr, naturkatastrofer og lave priser på verdensmarkedet. Det bør investeres i infrastruktur og andre tiltak som sikrer bedre tilgang til de lokale markedene. Først på sikt vil fattige bønder i Malawi kunne tjene på å selge sine produkter til utlandet.

For i det hele tatt å muliggjøre landbruksutvikling i et land som Malawi, må landet beskyttes for konkurranse fra utenlandske, subsidierte landbruksprodukter. Internasjonal handel med landbruksvarer favoriserer uheldigvis industrielt landbruk i stor skala og gir verken grunnlag for økonomisk utvikling eller rettferdig handel for fattige land og deres bondebefolkning.

Vi trenger definitivt internasjonale og nasjonale avtaler om priser og produksjon av viktige landbruksvarer for å hindre matunderskudd, overproduksjon, og for å trygge priser som kan gi bøndene levebrød. Men per i dag er det essensielt at utviklingsland har muligheten til å bestemme tollsatser og kvantitet på importerte landbruksvarer. Når vi dessuten vet at toll på import er en av få viktige inntektskilder i mange fattige land, bør det være ekstremt tungtveiende grunner for å fjerne dem.

14 comments:

PilogBue said...

Heia toll (særlig basert på produktspesifikk rapportering av subsidier!), ut med subsidier!!

PilogBue said...

Jeg er redd folk egentlig ikke synes dette er like interessant som vi synes, Tollef...

Sindre Stranden Tollefsen said...

Det tror jeg du har helt, helt rett i.

Jeg utfordrer deg herved til å skrive en metablogg som sier hva som er dine erfaringer med blogging så langt, hva som har vært/er din strategi og hvilke tema som funker (folk gidder svare på).

Anonymous said...

metablogger er det minst spennende å lese synes jeg. kjør på med saker, gutter. (og etter masteroppgaven skal jeg også bidra, da kommer fairytale tilbake, med klarere menneskerettsprofil og den nye spalten "ukens jon blund" mm)

Anonymous said...

Mine erfaringer er, for det de er verdt:

Tema som funker er konkurranser, humor, videoer m.m. Morsomme ting. Dette funker (folk gidder å svare).

Politikk funker ganske dårlig, og mye tyder på at folk ikke er tålmodige nok til å lese lengre tekster. Det kan hjelpe å ekstra korte avsnitt og flere overskrifter, og ikke minst illustrasjoner.

Akademi og fag fungerer ser ut til å fungere litt bedre en politikk, akademisk interesserte lesere tåler vel mer tekst og lengre avsnitt.

Selv er jeg interessert i politiske blogger, og det var nok det som gjorde at jeg fant deg, Tollefsen. Men det betyr ikke at jeg svarer og kommenterer hele tiden.

Det er sjelden jeg kommenterer innlegg hvor jeg ikke har noe å fare med, eller i tekster som etter min mening er dårlige strukturerte.

WTO-innlegget ditt i Ny Tid faller innunder den siste kategorien. Siden jeg først nevner det, må også si hvorfor: Det er liten logisk sammenheng mellom overskrift og egentlig innhold, det er dessuten en merkelig logikk at vi faktisk skulle trenge WTO når konklusjonen ender opp med at sanksjonsmulighetene ikke fungerer.

Det finnes andre måter å organisere handel på enn gjennom WTO – på de rike landenes premisser.

Sindre Stranden Tollefsen said...

Kjære, kjære Jafro.

Jeg aner virkelig ikke hvem du er.

Jeg forstår virkelig ikke hva du prøve r å si.

Du må virkelig, virkelig gjøre et lite forsøk på å konkretisere det du mener.

Prøv, Jafro, prøv!

SK said...

Sindre.
Akkurat i dette tilfellet så trur eg at grunnen til at folk ikkje kommentera er at det er ein lang tekst. Eg syns dette er eit veldig spennande tema, men eg måtte ta meg i nakken for å lese heile teksten til Tone Dalen.
I tillegg trur eg kanskje at folk enten er enige med deg, eller at ein tenker at ein har presentert motargumenta for deg ganske mange ganger allereie?
Vår venn, den malawiske bonden og det pedagogiske virkemiddelet fekk ikkje folk til å gå av skaftet ser eg.
Sindre, eg likar dine tekstar bedre. Du er flinkare å skrive og eg er enig med det du seier. Lykke til.

PilogBue said...

Blogging må være om politikk dersom vi skal ha noe her å gjøre, tollef. Jafros greier om video og humor er artige saker, men det funker dårlig som nettbasert tenketorg.

For det er det bloggingen vår må dreie seg om: et tenketorg hvor vi kan leke med politiske ideer og forslag som får brynt seg på argumenter og motargumenter.

Da kan det hende at våre WTO-saker fremdeles er litt for store og slitsomme til at hvermannsen orker å kommentere. For som jafro sier - det er ikke så greit å kommentere når man ikke føler man kan bidra med noe.

Sindre Stranden Tollefsen said...

Vel. Nå ble dette en debatt om både WTO og meta om blogging.

Tale: Grunnen til at jeg lanserte en metasamtale er for å gjøre oss i stand til å finne en form som faktisk involverer flere i en konstruktiv samtale.

Lene: det kan godt hende at motforestillingene allerede er presentert. Den ser jeg. Men. Mitt inntrykk er at flere oppegående mennesker fortsatt synes deler av WTO-debatten er vanskelig.

Et konkret eksempel er dette om forskjellen mellom eksportsubsidier og subsidier som leder til eksport. Det er ikke så enkelt, men fryktelig viktig.

Mitt inntrykk er at når denne glir inn, har vi bidratt med en viktig innsikt, som vinner folk til vår sak.

Jeg synes også det er interessant at jo mer jeg lese Marte Nielsen (Attac-leder), jo mer ser jeg at KNs argumentasjon omkring subsideregimet har vunnet frem.

Dialogen har faktisk blitt bedre og mer presis enn i fjor.

Her mener jeg vi faktisk har påvirket samtalen.

SK said...

Min venn, eg har aldri meint at debatten skal stoppe. Det var kun meint som ein kommentar til kvifor folk ikkje kastar seg over denne saka og kommentera for harde livet!
Eg trur ikkje at det er berre nokre få som meiner at dette er vanskelig, eg trur dei aller fleste syns det. Og om folk føler at dei skjønnar enkeltdelar av diskusjonen, så trur eg at folk flest slite med å skjønne meir enn det. Det er mykje, det er tidvis ukjent, det er store ord og det er bråkjekke uttalelsar frå dei som snakkar.
KN har vunnet fram, i mange leira trur eg. Ikkje minst fordi ein sa noko som ikkje alle andre sa, sjølv om vi ikkje var så uvanlige som dei største motstanderane våre kanskje trudde.

Anonymous said...

Jeg har jo tenkt til å komme tilbake til bloggesfæren snart, så disse spørsmålene synes jeg også er spennende.

Selv om jafro er noe krass i kritikken, og jeg heller ikke vet hvem han er, så er vel noe av håpet med blogging at folk man ikke kjenner skal lese det man skriver?

Når det gjelder lange tekster... er det lurt eller dumt å legge de på en annen side og linke på bloggen? Det er jo bedritent langt å scrolle ned i en bloggside... På den annen side er det kanskje dumt å sende folk vekk fra bloggen sin.

oakleyses said...

coach factory outlet, coach outlet store online, louis vuitton outlet, coach purses, tiffany and co, nike free, prada outlet, michael kors outlet, nike shoes, chanel handbags, kate spade handbags, louis vuitton outlet stores, gucci outlet, louis vuitton, prada handbags, louboutin, michael kors outlet, louboutin outlet, longchamp handbags, michael kors outlet, michael kors outlet, longchamp handbags, jordan shoes, tiffany and co, oakley sunglasses, burberry outlet, oakley sunglasses, christian louboutin shoes, oakley sunglasses cheap, coach outlet, michael kors outlet, air max, louis vuitton outlet, true religion jeans, louis vuitton handbags, burberry outlet, ray ban sunglasses, kate spade outlet, michael kors outlet, true religion jeans, air max, tory burch outlet, polo ralph lauren outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, louboutin

oakleyses said...

jimmy choo outlet, instyler, abercrombie and fitch, celine handbags, nfl jerseys, mac cosmetics, canada goose jackets, herve leger, soccer shoes, ugg boots, beats by dre, north face outlet, mcm handbags, ugg boots, ghd, soccer jerseys, vans shoes, canada goose outlet, uggs outlet, wedding dresses, babyliss pro, longchamp, ugg australia, new balance shoes, ugg pas cher, ferragamo shoes, lululemon outlet, canada goose, rolex watches, bottega veneta, canada goose, valentino shoes, marc jacobs, reebok outlet, uggs outlet, ugg boots, hollister, giuseppe zanotti, birkin bag, p90x, north face jackets, ugg, mont blanc, asics running shoes, nike roshe run, chi flat iron, moncler, canada goose uk, canada goose, insanity workout

oakleyses said...

ray ban, timberland boots, parajumpers, wedding dresses, moncler, vans, louis vuitton, supra shoes, air max, converse shoes, moncler, moncler, gucci, coach outlet store online, swarovski, montre homme, hollister, toms shoes, iphone 6 cases, oakley, pandora charms, moncler, karen millen, canada goose, juicy couture outlet, pandora charms, hollister, canada goose, ralph lauren, rolex watches, lancel, converse, louboutin, hollister clothing store, moncler outlet, swarovski crystal, baseball bats, pandora jewelry, juicy couture outlet, ugg, links of london, air max, ugg, thomas sabo, moncler