Tuesday, September 05, 2006

Undertegnedes svarreplikk til U-fondet


Til alle som nå pliktskyldigst har presset seg gjennom disse WTO-tekstene fordi en eller annen vag følelse har sagt at dette muligens er viktig... Nå nærmer vi oss slutten dere!

Det har altså pågått en liten WTO-sekvens mellom meg og U-fondet. Her er de foregående innleggende.

Første INNLEGG
fra undertegnede.

Svaret fra U-fondet.

Svarreplikken:
Den sterkestes rett

Tone Dalen, kommunikasjonssjef i Utviklingsfondet svarer 25.august på min kronikk om Verdens handelsorganisasjon (WTO).

På flere punkter er jeg på linje med Dalen, blant annet det om fattige lands rett til å beskytte eget landbruk ved hjelp av tollmurer.

Dalen bruker Malawi som eksempel for sitt innlegg. Det er sikkert et nyttig pedagogisk grep – dog ikke til noe mer enn å forklare situasjonen i – Malawi.

Jeg stopper imidlertid ved passasjen: "Men mens vi venter på et nytt og rettferdig handelsregime, bør vi heller fokusere på å hjelpe land som Malawi til å investere i et bærekraftig nasjonalt landbruk – hvor matsikkerhet og miljøhensyn blir forent".

Det vi trenger er en intervenering i debatten og et entrepenørskap for hvordan vi skal få de globale handelsreglene til å fungere for utvikling, ikke en tilbaketrekning, slik Dalen her skisserer.

Et av mine sentrale poeng er hvordan venstresiden vegrer seg for å ta offensive grep som kan lede til konstruktive forslag for WTO. Man reduserer sin egen rolle til å handle om hvordan man kan si nei til mest mulig og unnlater å skissere noen realistiske alternativer til dagens handelsregime.

Jeg merker meg at Dalen ikke nevner med et ord det U-fondet har flagget høyest de siste årene – matvaresuverinitetsprinsippet – på tross av at dette forslaget best synliggjør hvor U-fondet står i debatten om globale spilleregler for verdenshandelen.

Matvaresuverenitet er en realpolitisk bløff av dimensjoner. Bilde som tegnes er at fattige land med dette skal kunne få full kontroll over egen landbruksnæring.

Dessverre vet man med sikkerhet at de mektigste aktørene i en situasjon uten felles globale spilleregler vil ta i bruk hele sitt skitne arsenal av maktmidler. Blant disse er assymetriske bilaterale - og regionale avtaler som virkelig hindrer fattige land i å opprettholde et politisk handlingsrom.

Her vil også hovedskillet gå de neste årene – både blant de frivillige organisasjonene – så vel som på den politiske venstresiden. Vi ser en todeling mellom Kirkens Nødhjelp, Fremtiden i Våre Hender og Fellesrådet for Afrika på den ene siden – og Handelskampanjens aktører med Attac, Natur og Ungdom, U-fondet og de norske bondeorganisasjonene på den andre.

Skillet går mellom dem som ønsker å intervenere for å endre dagens spilleregler med det verktøyet vi har – og dem som ønsker å slippe alt løs – i et anarki hvor vi med sikkerhet vet at den sterkestes rett vil råde.

6 comments:

Anonymous said...

Var det deg dette? Jeg leste innlegget i Ny Tid, og tenkte at for første gang hørte jeg argumenter som gjorde det mulig for meg å skjønne at man kunne være for WTO-avtalen. Jeg tenkte at dette ble jeg virkelig opplyst av, og skulle ønsket at jeg fikk mer av slikt.

Og nå fikk jeg muligheten til å si takk også, skiver du mer om dette, vil jeg gjerne lese!

Sindre Stranden Tollefsen said...

Veldig hyggelig melding. Takk skal du ha.

Regner med du følger den som ligner, og som kjøres i full bredde i Morgenbladet.

Følg med. Siste ord er neppe sagt...:)

Anonymous said...

Neimenn. Kva er det eg ser? Eit lite smilefjes?

Sindre Stranden Tollefsen said...

Jeg gjør alltid sånn når jeg blir flau og nervøs.

oakleyses said...

jimmy choo outlet, instyler, abercrombie and fitch, celine handbags, nfl jerseys, mac cosmetics, canada goose jackets, herve leger, soccer shoes, ugg boots, beats by dre, north face outlet, mcm handbags, ugg boots, ghd, soccer jerseys, vans shoes, canada goose outlet, uggs outlet, wedding dresses, babyliss pro, longchamp, ugg australia, new balance shoes, ugg pas cher, ferragamo shoes, lululemon outlet, canada goose, rolex watches, bottega veneta, canada goose, valentino shoes, marc jacobs, reebok outlet, uggs outlet, ugg boots, hollister, giuseppe zanotti, birkin bag, p90x, north face jackets, ugg, mont blanc, asics running shoes, nike roshe run, chi flat iron, moncler, canada goose uk, canada goose, insanity workout

oakleyses said...

ray ban, timberland boots, parajumpers, wedding dresses, moncler, vans, louis vuitton, supra shoes, air max, converse shoes, moncler, moncler, gucci, coach outlet store online, swarovski, montre homme, hollister, toms shoes, iphone 6 cases, oakley, pandora charms, moncler, karen millen, canada goose, juicy couture outlet, pandora charms, hollister, canada goose, ralph lauren, rolex watches, lancel, converse, louboutin, hollister clothing store, moncler outlet, swarovski crystal, baseball bats, pandora jewelry, juicy couture outlet, ugg, links of london, air max, ugg, thomas sabo, moncler