Hva skjedde med utviklingsdebatten?
Hvilket lærdommer kan vi trekke av det siste tiårs feilskjær i norsk utviklingsdebatt?
(På trykk i Morgenbladet 22.10.10)
Av Sindre Stranden Tollefsen, leder i seksjon for media og kampanje, Kirkens Nødhjelp
Ordet "globalisering" ble i følge Atekst brukt ti ganger så
ofte gjennom de siste fem årene som på siste halvdel av 90-tallet.
Hvorfor har det likevel ikke fått særlige følger for måten vi snakker om
utvikling på? Og hvorfor finnes det ennå ikke en bred bevegelse som
arbeider med disse temaene?
Da Attac ble brakt til Norge i 2001, var forventningene
høye til en bred norsk globaliseringsbevegelse. De negative
konsekvensene av en økt global integrasjon skulle møtes med effektive
tiltak som skatt på valutatransaksjoner, gjeldsslette og avvikling av
skatteparadiser. I starten gikk det godt, med mye oppmerksomhet om disse
sakene. Norge skulle få se en helt ny type bevegelse. Flere tusen
meldte seg inn i Attac etter lanseringen. Deretter gikk det raskt
nedover, ettersom den politiske plattformen fikk et tradisjonelt
venstreorientert preg og dermed mistet sin evne til å samle flere.
To år senere startet et nytt initiativ, med den såkalte
"Handelskampanjen". Håpet var å kunne samle flere aktører for å påvirke
de internasjonale spillereglene i verdenshandelen. På samme måte som med
Attac, var tilsvarende organisering på gang i andre land. Dessverre
kullseilte initiativet som breddebevegelse før det fikk varig vind i
seilene, også denne gang fordi den politiske plattformen ble kuppet av
aktører med tradisjonelle venstreorienterte agendaer.
Begge disse initiativene var i utgangspunktet forsøk på å
påvirke norsk og internasjonal globaliseringsdebatt og skyve
utviklingspolitiske posisjoner i riktig retning. Dessverre har ingen av
dem klart å holde på det brede engasjementet.
Så hvorfor går det galt for globaliseringsbevegelsene i
Norge? Mye av nøkkelen ligger i at en må akseptere en tradisjonell pakke
hvor kampen mot liberalistisk politikk gjennomsyrer både politiske
saker og kulturell symbolikk. Tidvis kan det minne om grupper som
avkrever aksept av et helt paradigme, snarere enn enighet omkring
avgrensede politiske spørsmål.
Ofte kan det være riktig å velge saker hvor liberalistiske
posisjoner utfordres. Altfor ofte har institusjoner med betydelig
innflytelse satt fattige land tilbake i sine utviklingsprosesser med
dogmatiske privatiseringsprogrammer. Dette betyr likevel ikke at dette
skal være hovedperspektiv og startpunkt ved en hver anledning.
Utgangspunktet må være å gjøre gode maktanalyser som identifiserer hva
som er problemet, hvem som sitter med makt og hva en kan gjøre for å
skape positiv forandring. Hvis disse forteller at innsatsen skal rettes
mot liberalistisk politikk eller liberalistiske aktører, er det en
naturlig konsekvens, men det er ikke alltid slik at svaret er gitt før
analysen er gjennomført.
Globaliseringsbevegelsen har samtidig helt rett på ett
viktig punkt. Disse spørsmålene handler først og sist om politikk. På
klimaområdet har ulike aktører prøvd å gjøre klodens overlevelse til et
spørsmål om hvorvidt enkeltmennesker gjør en god nok jobb med
kildesortering. Andre har prøvd å gjøre internasjonale handelsspørsmål
til et ansvar for norske forbrukere gjennom ulike merkeordninger. Disse
kan være pedagogiske hjelpemidler og en inngangsport til et dypere
engasjement, men er ikke tilstrekkelige strategier for reell forandring.
Når globaliseringsbevegelsen ikke får det til, burde ikke
bistandsaktørene ta initiativet til den bevegelsen vi trenger? I 2006
lanserte professor ved UiO, Øivind Østerud, et angrep på norsk bistand.
Debatten pågår og har stilt spørsmål ved resultatene av femti år med
norsk bistand til fattige land. Bistandsaktørene har i for liten grad
deltatt i debatten. Hva er årsaken? Selv om Østerud og andre
bistandskritikere i liten grad forstår forholdet mellom bistand og
utviklingspolitikk, var dette var en gylden mulighet til å reise
debatten om hva som er mest vesentlige hindre for utvikling i fattige
land. I stedet har vi fått en begrensende debatt om den relativt
beskjedne norske bistandsinnsatsen. Samtidig viser hoveddelen av
bistandsaktørene liten vilje til å gå inn i de store,
utviklingspolitiske spørsmålene.
En vesentlig årsak er at bistandsaktørenes
kommunikasjonsstrategi har gått gjennom en betydelig kommersialisering
og banalisering av sitt budskap de siste ti årene. Dette preger store
deler av miljøet, tidvis i en nærmest anti-intellektuell retning. Årlig
brukes store summer for å reprodusere det tradisjonelle bildet av
hjelpeløse fadderbarn. Svært få prøver å forklare bakenforliggende
årsaker og sammenhenger.
Tradisjonell informasjonsvirksomhet fra tiden før
globaliseringens kommunikasjonsrevolusjon, er ikke
tilstrekkelig. Bistandsorganisasjonene må bli utviklingsorganisasjoner
som mobiliserer til handlinger som forandrer verden. Vi må kombinere
mobilisering av økonomiske ressurser med utviklingspolitiske
handlingsalternativer som bidrar til å forandre årsakene til fattigdom,
nød og undertrykkelse . Vi må tørre å kommunisere slik at vi ikke bare
skaper godhetsfølelse, men utfordrer verdens mest privilegerte
befolkning til handling for de andres beste. Her er vi langt fra målet.
Vi i organisasjonene har blitt flinke til å tilpasse oss
mediene, som på sin side i svært liten grad har lagt om driften i tråd
med en endret verden. Så lenge vi hadde en generasjon av journalister
som forstod verden i lys av den kalde krigen, kunne en kanskje forstå
hvorfor. Men når unge journalister reiser jorden rundt og ser hvordan
menneskenes liv veves stadig tettere sammen, hvorfor klarer de ikke å
vise sammenhengen mellom valg som tas i rike land og konsekvensene det
får for fattige? Hvorfor navigerer mediene fortsatt etter den
nasjonalstatsorienterte inndelingen mellom "innenriks" og "utenriks"?
Hvorfor handler oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja om fisk og
fugl og ikke om dem som rammes av klimaendringer i Bangladesh? Hvorfor
synliggjør ikke mediene hver dag det åpenbare i at livene våre hver
eneste dag er basert på andres liv?
Avslutningsvis er det tid for litt honnør til dem som
sjelden får det. For på dette området har den rødgrønne regjeringen
faktisk vært blant de store lysglimtene de siste fem årene. Jonas Gahr
Støre og Erik Solheim har kommet med viktige bidrag gjennom
Refleks-prosjektet, Utviklingsutvalgets NOU "Samstemt for utvikling" og
Stortingsmelding nr.13 "Klima, konflikt og kapital". Alle tre
prosjektene har klart å synliggjøre at norsk utviklingspolitikk er noe
mer enn bistand. Initiativene synliggjør at norsk politikk på områder
som miljø, ressursforvaltning, migrasjon, forskning, handel,
investeringer og næringsutvikling kan ha stor effekt på fattige land,
ofte større enn bistand. Regjeringen har i mindre grad fulgt opp sine
nye og gode analyser med ny og god politikk, men skal likevel ha honnør for sine bidrag til debatten.
Hva er så løsningen? Hvis vi de neste ti årene skal se en
engasjert og relevant utviklingsbevegelse, må vi velge politiske saker
som er avgjørende for å skape utvikling for fattige land. Samtidig må de
være brede nok til å favne flere og målrettede nok til at en kan oppnå
politiske resultater innen rimelig tid.
Forutsetningene ligger til rette for en bedre
utviklingsdebatt i Norge. Nå gjelder det bare at vi trekker lærdom av
siste tiårs feilskjær.
1 comment:
coach factory outlet, coach outlet store online, louis vuitton outlet, coach purses, tiffany and co, nike free, prada outlet, michael kors outlet, nike shoes, chanel handbags, kate spade handbags, louis vuitton outlet stores, gucci outlet, louis vuitton, prada handbags, louboutin, michael kors outlet, louboutin outlet, longchamp handbags, michael kors outlet, michael kors outlet, longchamp handbags, jordan shoes, tiffany and co, oakley sunglasses, burberry outlet, oakley sunglasses, christian louboutin shoes, oakley sunglasses cheap, coach outlet, michael kors outlet, air max, louis vuitton outlet, true religion jeans, louis vuitton handbags, burberry outlet, ray ban sunglasses, kate spade outlet, michael kors outlet, true religion jeans, air max, tory burch outlet, polo ralph lauren outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, louboutin
Post a Comment