Wednesday, August 23, 2006

Med løsneser for en bedre verden


Er gevinsten for å bli plassert i idealistbåsen at du får være klovn på heltid?

Min far bruker gjerne den eldgamle hersketeknikken mot meg. Den om at siden du er i idealistbåsen, får jo det disse og disse konsekvensene for hvordan du lever livet ditt.

Det betyr selvsagt at man kildesorterer, kun kjøper Max Havelaar-produkter, lager suppe på restene etter gårsdagens potetvann og ikke engang vurderer om du skal fly hjem til Bergen (for deg utenfor boblen: du bør ta tog).

I sentrum av livet står kjøpefri-dag, hvor man får muligheten til å påpeke nordmenns manglende empati for miljøet og negerbarn like før jul.

Det hele er jo en gammel hersketeknikk som rakner når man går den etter i sømmene. Likevel støter jeg stadig på den. Spørsmålet jeg sitter igjen med er: Hva vinner man egentlig på å være idealist i andres øyne?

15 comments:

Anonymous said...

Nå trodde jeg du mente den britiske aksjonen, red nose et-eller-annet. Men vinner man egentlig noe på å være idealist i andres øyne, annet enn enten å gi dem en følelse av at de burde vært som deg eller også at de heldigvis ikke lever under samme selvpålagte regime som du gjør? Selv føler jeg meg gradvis mindre idealistisk - ikke at jeg lever noe annerledes enn jeg har gjort før, men erkjennelsen av alt jeg kunne ha tatt tak i og ikke rører gjør at jeg oftere og oftere må innrømme overfor meg selv hvor lite idealistisk jeg egentlig er. Det er et hardt liv :)

Anonymous said...

Den forrige kommentaren var min.

Anonymous said...

Den forrige kommentaren var min.

Anonymous said...

«Hva vinner man egentlig på å være idealist i andre øyne?»

Tja, si det, du...

Se forøvrig min post «Null hull».

PilogBue said...

Nei, dette er det ingen enkel sak. Jeg tror du egentlig bare skaper usikkerhet og kjedsomhetstendenser hos folk i selskapslivet.

Anonymous said...

Red nose-day? Er det ikke det det heter? Når britiske komikere gjør veldedighetsting? men nok om det.

Jeg tenker at sindre beskriver en situasjon der han blir plassert i en bås der det forventes at en haug forskjellige egenskaper dukker opp i en og samme person. Ikke bare det, det blir sett på som inkonsekvent om det ikke gjør det.

Altså: fordi sindre skriver om WTO og hvordan handel kan gjøre dagliglivet bedre for handel, så BØR han også kildesortere, ellers så er han dobbeltmoralsk.

Herfra går ting litt i to retninger tenker jeg. Alternativ a) Sindre er ikke enig at det er rett å kildesortere. Hans tanker om hva som er rett og galt stemmer ikke med hva fordomsfulle andre tenker om idealister.

b) Sindre synes det er rett å kildesortere, men gidder ikke.

Det er jo sikkert bittelitt forkastelig, men det er ikke mer forkastelig enn at folk som IKKE skriver om WTO i ukepressen ikke gidder å kildesortere.

Dobbeltmoral er bedre enn ingen moral, synes nå jeg. Man må velge sine kamper til en hvis grad.

La oss gå litt videre også: I forlengelsen av dette ligger det en mulig forskjell mellom idealister som vil redde verden gjennom sine egne personlige forbruksmønstre og hverdagsvaner. På den andre siden finner vi de som jobber strukturelt og politisk. (Selv om det å skrive leserinnlegg for noen blir en hverdagsvane det også...)

La oss ta resirkulering. I Oslo finnes det nesten ikke tilrettelegging for resirkulering. Det er klart at dette er et strukturelt problem, og at politisk påvirkning kan gjøre masse for å bedre dette. At individer lager sine egne resirkuleringssystemer og kompost med mark som spiser søppel etc, det monner ikke.

Men, hvis man er i Askim, der det ER tilrettelagt for god resirkulering og kildesortering, der strukturene og politikken ER på plass, da må jo individenes handlinger gå inn å fylle det rommet som god politikk har gjort mulig. God politisk jobbing gjør det lettere for individene å velge gode hverdagsvaner.

Anonymous said...

Jeg husker når jeg ble mer politisk aktiv og engasjert en gang mot slutten av nittitallet. Jeg ble forbannet på alle som krevde at jeg skulle oppfylle alle idealistklisjeene, bare fordi jeg oppfylte noen av de. Særlig gjalt dette elementer som forbruk, pietistiske nøysomhetskrav etc. På den tiden, i mitt miljø, så var det en kamp som jeg tror det var viktig å ta: det er mulig, og bra, og jobbe for politisk endring, selv uten å måtte bruke hjemmelaget deodorant og gå i islender.

Men jeg føler, ihvertfall i min hverdag, at det kampen er vunnet, mens hetsen av de som kildesorterer og lever nøysomt lever videre. Men føler jeg meg fortsatt truet av de? Nei. Jeg håper jeg klarer å senke skuldrene å si at de har valgt å leve på en annen måte enn meg, og de har det sikkert bra. Jeg har det også bra. Med mindre de bruker mye tid på å plage meg til å endre adferd, så er det greit for meg.

Tilsvarende gidder ikke jeg å bekymre meg for andres dårlige samvittighet når jeg handler i tråd med mine politisk korrekte kjepphester. De er da som regel voksne mennesker? Alle mener på ett eller annet nivå at sine meninger er de beste meningene. Ellers hadde de endret meninger. Å handle på grunnlag av de meningene er ikke å stelle seg på en høy hest, det er å kjenne seg selv bedre. Det er å handle etter hva en selv mener og ikke følge røkla. Det forskjellen på piker og kvinner, det er forskjellen på gutter og menn.

oakleyses said...

coach factory outlet, coach outlet store online, louis vuitton outlet, coach purses, tiffany and co, nike free, prada outlet, michael kors outlet, nike shoes, chanel handbags, kate spade handbags, louis vuitton outlet stores, gucci outlet, louis vuitton, prada handbags, louboutin, michael kors outlet, louboutin outlet, longchamp handbags, michael kors outlet, michael kors outlet, longchamp handbags, jordan shoes, tiffany and co, oakley sunglasses, burberry outlet, oakley sunglasses, christian louboutin shoes, oakley sunglasses cheap, coach outlet, michael kors outlet, air max, louis vuitton outlet, true religion jeans, louis vuitton handbags, burberry outlet, ray ban sunglasses, kate spade outlet, michael kors outlet, true religion jeans, air max, tory burch outlet, polo ralph lauren outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, louboutin

oakleyses said...

jimmy choo outlet, instyler, abercrombie and fitch, celine handbags, nfl jerseys, mac cosmetics, canada goose jackets, herve leger, soccer shoes, ugg boots, beats by dre, north face outlet, mcm handbags, ugg boots, ghd, soccer jerseys, vans shoes, canada goose outlet, uggs outlet, wedding dresses, babyliss pro, longchamp, ugg australia, new balance shoes, ugg pas cher, ferragamo shoes, lululemon outlet, canada goose, rolex watches, bottega veneta, canada goose, valentino shoes, marc jacobs, reebok outlet, uggs outlet, ugg boots, hollister, giuseppe zanotti, birkin bag, p90x, north face jackets, ugg, mont blanc, asics running shoes, nike roshe run, chi flat iron, moncler, canada goose uk, canada goose, insanity workout

oakleyses said...

ray ban, timberland boots, parajumpers, wedding dresses, moncler, vans, louis vuitton, supra shoes, air max, converse shoes, moncler, moncler, gucci, coach outlet store online, swarovski, montre homme, hollister, toms shoes, iphone 6 cases, oakley, pandora charms, moncler, karen millen, canada goose, juicy couture outlet, pandora charms, hollister, canada goose, ralph lauren, rolex watches, lancel, converse, louboutin, hollister clothing store, moncler outlet, swarovski crystal, baseball bats, pandora jewelry, juicy couture outlet, ugg, links of london, air max, ugg, thomas sabo, moncler

rabab saad said...


شركة رش مبيد بحائل
شركة تنظيف شقق بحائل
شركة مكافحة الحشرات بحائل
شركة تنظيف خزانات بحائل
شركة مكافحة الحمام بحائل
شركة تنظيف مكيفات بحائل
شركة تنظيف مجالس بحائل
شركة تنظيف فلل بحائل
شركة نقل اثاث بحائل

شركة تنظيف شقق بعرعر

menna said...

طريق العروبة
تكسير وترميم منازل براس الخيمة
تركيب رخام رأس الخيمة

Mai said...

خدمات عجمان
صيانة واصلاح مكيفات كاريرعجمان
صيانةواصلاح مكيفات ماديم عجمان

Mai said...

خدمات تلال
شركة تعقيم وتطهير بالشارقة
شركة تعقيم بالبخار فى الشارقة

Unknown said...

voir ceci répliques de sacs de haute qualité article complet sacs à dos de créateurs de répliques trouver plus Gucci Dolabuy