Tuesday, August 15, 2006

Den gode samtales forbannelse












Blant de gode ting i livet står for meg den gode samtalen blant de aller fremste. Jeg nøler ikke med å si at å bli avskåret fra ukentlige påfyll er jamngodt med å rive bort bunnplanken i tilværelsen. Alle kan imidlertid ikke delta.

Et sikkert kjennetegn ved den gode samtalen er at den er bredspektret - den bør kunne forflytte seg fra tant og fjas til følelseslivets mest kompliserte tentakler med én enkelt kommentar. På sitt beste kan fjaset gjerne belyse det vanskelige på en ny måte, eller ganske enkelt slippe ut all guggen av det kjipe.

Forbannelsen ligger i hvem disse samtalene kan føres med. Her er den en rekke spilleregler. Som er uhyggelig begrensende og som meget godt kan oppfattes ekskluderende. Rettelse: de ER eksluderende.

Her er noen av spillereglene:

1)Referanserammene må være noenlunde like. Jeg gidder ikke bruke tid på å forklare folk det implisitte i hver eneste setning.

2)Løssluppenhet er en forutsetning. Du skal ikke tenke fire trekk frem i samtalen for å unngå å sette deg selv i et dårlig lys. Ugjennomtenkte innskytelser er av det gode.

3)Åpenhet. Kanskje det viktigste. Hvis én blottlegger hele sitt følelsesliv uten å få noe tilbake vil den skjeve balansen ødelegge samtalen.

4)Selvironi. Skryt gjerne av deg selv, men uten at du i neste setning banker deg selv ned i driten er du ikke mye verd.

For øvrig er samtalen om samtalen en av mine favorittdisipliner…

11 comments:

Sindre Stranden Tollefsen said...

Det er et glimrende poeng.

Hovedpoenget med mitt innlegg var kanskje mer den litt klamme oppfordringen fra formynderske kvinner om at alle skal snakke med alle... For ikke å holde noen ute liksom...

Konsekvensen er at man ender opp med evigvarende høflighetssamtaler...
Du vet dem hvor man lurer på hvorfor man gidder å sette ord etter hverandre og lar dem komme ut av munnen...

PilogBue said...

Jeg mener tollef viser tegn til slitasje på sine gamle dager. Jeg må si jeg sympatiserer fullt og helt med de quinder som mener man skal snakke med alle. Det er jo en sokratisk utfordring av de sjeldne som bør omfavnes som en myk bamse.

Det er ingenting som gjør mer med begge samtaleparnere dersom man får til en god og løfterik samtale med en forsikringsagent, en grunn tømrer, en kjepphøy eiendomsmekler eller en gammel teskjekjerring for den saks skyld.

En posisjon som du her forfekter er direkte usmakelig og egosentrisk til det stinkende. Envher samtale skal please meg (!), og gjør den ikke det, så vender jeg meg bort. Hva er det for sprøyt?

Du får ikke mer moro enn du lager selv, og gudene skal vite du har nok i det til å skape moro selv i de tørreste sosiale lag, tollef, så her må det skjerpings til!

PilogBue said...

Ellers er det jo hyggelig at du har våknet fra de døde og er tilbake på bloggen din.

Sindre Stranden Tollefsen said...

Først. Jeg takker for tiltroen til at jeg kan bidra med livgivende sevje til tørre samtaler.

Så noterer jeg meg at Wanvik igjen peker på slitasjen unge Tollefsen er utsatt for. Vel. Nå har jo undertegnede rullet rundt i Paris, Nice, Grimstad og gjentatte ganger i staden mellom de syv fjell, hvor kjemper fødes og livskraften drives inn i deg enten du vil eller ikke.

Jeg skal ikke underslå min nevrose, materialisert i sportsklubben Brann, men likefullt - slik har det da vært siden jeg var åtte år, om enn sterkere i år..

Så til saken. Jeg ser Wanvik elegant plasserer meg i den stinkende båsen jeg har vært i før. Den er nemlig likelydende med den som er blitt spikret opp av et utall kvinner jeg har snakket med tidligere.

"Egosentrisk" "please meg" jada. Det er bare ikke dette det handler om. For meg er det hevet over enhver tvil at jeg kjeder vettet av fryktelig mange.

Jeg ser de i det trøtte draget i ansiktet deres, kraftanstrengelsen for å dra enda en setning.

Til dem vil jeg bare si en ting.. Du trenger virkelig ikke. Og det gjør ikke jeg heller.

Så ser jeg selvsagt dem som faller utenfor og ingen vil snakke med. Men det er en annen sak. Det er en kraftanstrengelse vel verdt.

Når ettermiddagen kommer og en kald øl er på bordet vil jeg underholdes. Og bli underholdt.

PilogBue said...

Du vil underholdes og bli underholdt, vel, som bergenser glemmer du selve kvintessensen av det å være fra kjempers fødeby: JEG VIL UNDERHOLDE! JEG VIL HØRE MIN EGEN STEMME OG MINE EGNE SUVERENE RESONNEMENTER, OG LA MEG SLÅ I SVIME AV MIN EGEN RETORIKK - JA, JEG VIL RETT OG SLETT FORELSKE MEG I DEN DEILIGSTE TYPEN I LOKALET - MEG SELV!

Tine Cecilie Sælensminde said...

"Guri, så bra han skriver!" sitat Norunn Sælensminde

Sindre Stranden Tollefsen said...

Jeg setter umåtelig pris på alle komplimenter.

Ikke minst når de kommer fra kvinner.

oakleyses said...

coach factory outlet, coach outlet store online, louis vuitton outlet, coach purses, tiffany and co, nike free, prada outlet, michael kors outlet, nike shoes, chanel handbags, kate spade handbags, louis vuitton outlet stores, gucci outlet, louis vuitton, prada handbags, louboutin, michael kors outlet, louboutin outlet, longchamp handbags, michael kors outlet, michael kors outlet, longchamp handbags, jordan shoes, tiffany and co, oakley sunglasses, burberry outlet, oakley sunglasses, christian louboutin shoes, oakley sunglasses cheap, coach outlet, michael kors outlet, air max, louis vuitton outlet, true religion jeans, louis vuitton handbags, burberry outlet, ray ban sunglasses, kate spade outlet, michael kors outlet, true religion jeans, air max, tory burch outlet, polo ralph lauren outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, louboutin

oakleyses said...

jimmy choo outlet, instyler, abercrombie and fitch, celine handbags, nfl jerseys, mac cosmetics, canada goose jackets, herve leger, soccer shoes, ugg boots, beats by dre, north face outlet, mcm handbags, ugg boots, ghd, soccer jerseys, vans shoes, canada goose outlet, uggs outlet, wedding dresses, babyliss pro, longchamp, ugg australia, new balance shoes, ugg pas cher, ferragamo shoes, lululemon outlet, canada goose, rolex watches, bottega veneta, canada goose, valentino shoes, marc jacobs, reebok outlet, uggs outlet, ugg boots, hollister, giuseppe zanotti, birkin bag, p90x, north face jackets, ugg, mont blanc, asics running shoes, nike roshe run, chi flat iron, moncler, canada goose uk, canada goose, insanity workout

oakleyses said...

ray ban, timberland boots, parajumpers, wedding dresses, moncler, vans, louis vuitton, supra shoes, air max, converse shoes, moncler, moncler, gucci, coach outlet store online, swarovski, montre homme, hollister, toms shoes, iphone 6 cases, oakley, pandora charms, moncler, karen millen, canada goose, juicy couture outlet, pandora charms, hollister, canada goose, ralph lauren, rolex watches, lancel, converse, louboutin, hollister clothing store, moncler outlet, swarovski crystal, baseball bats, pandora jewelry, juicy couture outlet, ugg, links of london, air max, ugg, thomas sabo, moncler

mckesi said...

his comment is herei loved this have a peek at these guyslook these up Get More Infoclick to investigate