Wednesday, May 10, 2006

Aktivist-Norge: Jeg eller vi?



Etter et tiårs arbeid med globale spørsmål: la meg forsøke å skissere to hovedgrupper og noen undergrupper blant dem som arbeider med disse tingene. Dette er en kjapp sammenrasking fra toppen av hodet:

1)Den strukturorienterte
Er opptatt av de store linjene og insitusjonene, som WTO, IMF, VB.

a)Den ideologiske fløyen vil her være opptatt av høyre-venstreaksen, kampen mot nyliberalismen og er sterkt opptatt med sin USA-kritikk. Er grunnleggende skeptisk til de ovenfornevnte institusjonene. Mener fortsatt at nasjonalstaten er vegen for å begrense de uhemmede markedskreftene.
Kjennetegnes gjerne ved at man sier nei til ting. Flinke til å mobilisere.

Hvem er i denne gruppen:
RV, venstresiden i SV, ytterste venstre i Ap, ulike subkulturer i urbane strøk, enkelte mindre tenketanker i akademiske miljøer, deler av bondebevegelsen. Klassekampen, Nationen.


b)Den pragmatiske fløyen vil være opptatt av at man må påvirke de samme organisasjonene i riktig retning. Den store visjonen er et felles sett med regler som er effektive. Er positiv til globale strukturer og mener at man må fokusere på å bygge sterke og effektive regelverk. Vil også være positiv til økt handel med varer og tjenester. Elendig til å mobilsere, sterkt individorienterte. Mange løse kanoner.

Hvem er i denne gruppen:
Venstresiden i Venstre, høyresiden i SV, enkelte mindre tenketanker i akademiske miljøer, deler av Morgenbladet og NYTID.


2)Den individorienterte

a)Du som enkeltindivid har ansvaret. Hvis du ikke gjør noe med deg selv, vil heller ikke verden forandres. Har tradisjonelt et tyngdepunkt i miljøbevegelsen, men blant annet ved oppstarten av Changemaker stod denne tankegangen også sentralt når man debatterte den urettferdige verdenshandelen. Vil også være opptatt av f.eks etiske retningslinjer for bedrifter. Argumenterer for at her er det gode sjanser for reell forbedring på bakkenivå i sør.
Flinke til å gjøre store og vanskelige ting relevante for folk i sin hverdag. Står i fare for å spore av debatten ved å individualisere spørsmål som egentlig trenger svar i tunge politiske prosesser. Er også ofte anklaget for å moralisere mot enkeltmennesker.

Hvem er i denne gruppen:
Jfr Blekkulf, Fremtiden i Våre Hender, Max Havelaar, Korsvei-nettverket. Svært ofte dem som egentlig ikke synes de klassiske politiske skillelinjene sier dem så mye. Flere eksempler innenfor kirken og miljøbevegelsen.

8 comments:

christo said...

Jeg har også vært med i dette gamet noen år, og kjenner meg ikke helt igjen i dette skjemaet. La meg illustrere:

Jeg syns strukturer og institusjoner er viktig, og syns nyliberalisme er en helt OK forklaringsmodell, forutsatt at man inkluderer avarter som nykonservatisme, Washington-konsensusen, etc.

Samtidig tror jeg det er mulig å påvirke strukturene, og at f.eks. gjeldsbevegelsen har oppnådd helt reelle seire gjennom denne strategien. Jeg syns også at Verdensbanken anno 2006 er bedre for verdens fattige enn Verdensbanken anno 1996.

Jeg har også stor tro på personlig engasjement, og har for eksempel stor sans for den tyske filosofen Hans Jonas (som ingen har hørt om, så hvorfor nevner jeg det egentlig da? Jo, fordi han har en av de beste analysene jeg har lest av hvorfor man er moralsk forpliktet til å engasjere seg i en globalisert tidsalder.)

Jeg har også stemt på, abonnerer på eller er medlem i de fleste av partiene, publikasjonene og organisasjonene/miljøene du nevner. Hvordan passer jeg inn i skjemaet ditt da?

Helt til slutt: Kan ikke du putte en RSS-feed på bloggen din?

Anonymous said...

jeg er helt enig med christo i at hans jonas er en kjempefilosof! boken til alfred fidjestøl anbefales veldig!

Sindre Stranden Tollefsen said...

Jeg vet lite om Hans Jonas, men kanskje bør jeg få gjort noe med det...

Vel. Til Christoffers innlegg: tror ikke vi er så uenig når det kommer til personlig engasjement. Man kan godt også føle seg moralsk forpliktet på globale spørsmål. Spørsmålet er forpliktet til hva da?

Grunnen til at jeg trakk opp denne hoveddelingen mellom dem som er opptatt av strukturer og dem som er på individbasis er fordi jeg opplever denne aksen som relevant i Changemaker, men også i aktivist-Norge forøvrig.

I CM er det et tilbakevendende tema om man bør utfodre enkeltindividet eller politiske myndigheter. De siste årene har man vel trukket mot det siste.

Bakgrunnen er jo delvis det som skjedde i miljøbevegelsen, da enkelte følte at myndighetene tjente på fokuset mot enkeltindvider, fordi det trakk fokuset bort fra dem.

Er kanskje mest uenig i mitt eget skjema da jeg kalte 1b-gjengen for "pragamtikere".

Hvis utgangspunktet er at vi alle mener at nyliberale dogmer har styrt verden de siste 20 årene (hvilket jeg helt klart vil mene), hvordan tar man så opp kampen?

Troen på bevegelsene (f.eks World Social Forum) er vesentlig redusert de siste årene. Hvordan skaper man da en motmakt?

Akkurat nå føler jeg at å skyve gjennom de eksisterende politiske kanalene faktisk er det mest effektive.

Poenget er at trykket mot både forrige og nåværende regjering er altfor fragmentert og for lite spisset grunnet nettopp noen av de skillelinjene jeg har skisssert.

Kristine Kleppo said...

Du skulle hatt en test. Hva slags aktivist er du? Jeg har litt problemer med å finne ut hvilken kategori jeg passer inn i. Først tenkte jeg den første, men da jeg leste videre visste jeg ikke lenger. Aller mest er jeg nok en "skap-aktivist under dekke av å være en nøytral journalist". Det er en dårlig kategori.

oakleyses said...

coach factory outlet, coach outlet store online, louis vuitton outlet, coach purses, tiffany and co, nike free, prada outlet, michael kors outlet, nike shoes, chanel handbags, kate spade handbags, louis vuitton outlet stores, gucci outlet, louis vuitton, prada handbags, louboutin, michael kors outlet, louboutin outlet, longchamp handbags, michael kors outlet, michael kors outlet, longchamp handbags, jordan shoes, tiffany and co, oakley sunglasses, burberry outlet, oakley sunglasses, christian louboutin shoes, oakley sunglasses cheap, coach outlet, michael kors outlet, air max, louis vuitton outlet, true religion jeans, louis vuitton handbags, burberry outlet, ray ban sunglasses, kate spade outlet, michael kors outlet, true religion jeans, air max, tory burch outlet, polo ralph lauren outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, louboutin

oakleyses said...

jimmy choo outlet, instyler, abercrombie and fitch, celine handbags, nfl jerseys, mac cosmetics, canada goose jackets, herve leger, soccer shoes, ugg boots, beats by dre, north face outlet, mcm handbags, ugg boots, ghd, soccer jerseys, vans shoes, canada goose outlet, uggs outlet, wedding dresses, babyliss pro, longchamp, ugg australia, new balance shoes, ugg pas cher, ferragamo shoes, lululemon outlet, canada goose, rolex watches, bottega veneta, canada goose, valentino shoes, marc jacobs, reebok outlet, uggs outlet, ugg boots, hollister, giuseppe zanotti, birkin bag, p90x, north face jackets, ugg, mont blanc, asics running shoes, nike roshe run, chi flat iron, moncler, canada goose uk, canada goose, insanity workout

oakleyses said...

ray ban, timberland boots, parajumpers, wedding dresses, moncler, vans, louis vuitton, supra shoes, air max, converse shoes, moncler, moncler, gucci, coach outlet store online, swarovski, montre homme, hollister, toms shoes, iphone 6 cases, oakley, pandora charms, moncler, karen millen, canada goose, juicy couture outlet, pandora charms, hollister, canada goose, ralph lauren, rolex watches, lancel, converse, louboutin, hollister clothing store, moncler outlet, swarovski crystal, baseball bats, pandora jewelry, juicy couture outlet, ugg, links of london, air max, ugg, thomas sabo, moncler

Unknown said...

this post replica bags online pop over to this website bags replica ysl read the full info here high replica bags